Personeel buitenschoolse kinderopvang IBO Edegem in staking

Op 31 mei startte het personeel van de buitenschoolse kinderopvang in Edegem met een staking. Anderhalf jaar na de beslissingen van het N-VA-bestuur om massaal te privatiseren in Edegem, zal de helft van al het Edegems gemeentepersoneel er zijn job kwijt zijn. Velen zijn verplicht om te gaan werken voor een andere werkgever, aan minder goeie arbeids- en loonvoorwaarden. Een beslissing die personeel en vakbonden van IBO, dat als laatste geviseerde dienst aan de beurt komt, niet aanvaardt.

21.06.02_Actie_op_gemeenteplein_-_IBO_2.jpgNet zoals bij de andere privatiseringen is ook hier het personeel het slachtoffer. Want voor velen betekent het totale plaatje: minder loon, minder verlof, minder pensioen, … Een van hen reageert: "Dit maakt mij heel kwaad, het is zo onrechtvaardig om mensen die deeltijds werken, een laag loon hebben, al heel lang een kwalitatieve dienstverlening uitbouwen, niet te waarderen en financieel af te straffen. Een bestuur dat personeel overdraagt met inkomensverlies is schandalig. En dan spreken ze over een ‘warme overdracht’. IBO is altijd een paradepaardje van de gemeente geweest, een enthousiaste, gedreven ploeg die het beste voor heeft met de kinderen. Dat die nu zo behandeld wordt is heel erg."

Door de halsstarrige houding van het gemeentebestuur in de onderhandelingen blijkt bovendien elk akkoord met de vakbonden onmogelijk, waardoor het personeel in actie moest gaan om de alarmbel te luiden. Want alleen het behoud van alle voorwaarden is vandaag al teveel gevraagd voor mensen die heel de coronacrisis hebben doorgewerkt.

Een kwaliteitsvolle en betaalbare kinderopvang

Als extra klap in het gezicht van het personeel stelt de bevoegde N-VA schepen: “De gemeente zorgt toch al voor 2 jaar behoud van alle voorwaarden” (in plaats van de wettelijke 1 jaar). Alsof je merci moet zeggen voor iets meer uitstel van de achteruitgang van je arbeidsovereenkomst. Omdat de gemeente na de eerste stakingsdagen enkel bereid is een kleine toegeving te doen wat betreft het doorbetalen van de hospitalisatieverzekering voor een langere periode na de overname, besliste het personeel dan ook de staking die voorzien werd voor 3 dagen de hele week door te zetten tot dinsdag 8 juni.

“Geen besparingen op de kap van bekwaam en gerespecteerd personeel!” schrijven ACV-Openbare Diensten en ACOD-LRB in hun gemeenschappelijk pamflet. Het is onaanvaardbaar dat de mensen die de samenleving laten draaien, mensen die zorgen voor onze kinderen, het altijd met minder moeten doen. Het personeel heeft recht op een waardig loon en volledig behoud van alle arbeidsvoorwaarden. De PVDA is dan ook niet te spreken over de afbraak van een goedwerkende, kwaliteitsvolle en openbare IBO. Door alles uit handen te geven verdwijnt alle transparantie en vermindert de cruciale sociale rol. Daarom roepen we iedereen ook op om het personeel te steunen.

21.06.02_Actie_op_gemeenteplein_-_IBO_4.jpg

21.06.02_Actie_op_gemeenteplein_-_IBO.jpg