Politiek circus in Willebroek tijdens PFOS gezondheidscrisis

“De laatste dagen en weken is Willebroek het toneel van een groot politiek circus,” zegt Rudi Kennes, gemeenteraadslid van PVDA. “Terwijl de bewoners van onze stad de dreiging voelen van de grootste gezondheidscrisis met de PFOS verontreiniging, discussiëren de Willebroekse partijen over macht en postjes.”

Het was geen schoon zicht de voorbije weken. Ontslagnemende schepenen, achterkameronderhandelingen, de partij Groen die met NVA in zee gaat, en dat net op het moment dat bekend wordt dat de PFOS-waarden nergens in Vlaanderen hoger liggen dan in Willebroek. “Het is degoutant en het laatste wat de Willebroekenaar nu wil zien”, voegt Rudi Kennes boos toe. “Op dit moment moeten die Willebroekse politiekers met niks anders bezig zijn dan met de gezondheid van de bewoners van woongebied Denaeyer en van de ex-werknemers van de papierfabriek.”

Daarom dat Kennes (PVDA) ook het woord bij de daad voegt: “Ik pleit sinds mijn intrede in de gemeenteraad in september voor een goede opvolging met bloedstalen van de gezondheidstoestand van de getroffenen. Niet alleen van de nieuwe bewoners of omwonenden maar ook van alle ex-werknemers van de site Denaeyer. Dat zijn al snel enkele honderden Willebroekenaren.” Kennes roept deze ex-werknemers ook op zich bij hem kenbaar te maken: “Met de PVDA-werking willen hen samen brengen, zodat we samen met hen hun gezondheid kunnen monitoren, testen op bloedstalen kunnen uitvoeren en zo een mogelijke vaststelling van verhoogde PFOS-waarden detecteren.”

Dat is hoe PVDA aan politiek doet, ook in Willebroek. “We zijn bezorgd over de problemen van de mensen, we horen hen, we steunen en helpen hen, en we zoeken met hen naar oplossingen,” aldus Kennes. “En dat is iets helemaal anders dan deze politieke spelletjes.”

Ben je ex-werknemer van Denaeyer of woon je op de site, stuur een berichtje aan Rudi Kennes op 0476265509.