PVDA Nijlen stapt met bewoners sociale woningen naar de gemeenteraad.

Door de aanpassing in de berekening van de huurprijzen van sociale woningen, op basis van hun marktwaarde, stijgt ook voor heel wat sociale huurders in Nijlen de rekening. Het gemeentebestuur keurde in februari al een motie goed tegen deze verhoging. Een belangrijk signaal, vindt de PVDA. Maar er moet ook echt iets veranderen.

Daarom stapte PVDA Nijlen op 3 maart samen met een aantal sociale huurders naar de gemeenteraad, om deze prijsverhoging extra aan te kaarten. De partij verzamelde getuigenissen onder de sociale huurders. Uit die getuigenissen blijkt dat er onverantwoorde prijsverhogingen zijn, sommige met honderden euro tegelijk. Zo getuigde een oudere dame van een prijsverhoging met 420 euro, van de ene dag op de andere, waardoor haar huishuur maal drie gaat. Nochtans heeft haar sociale woning zelfs geen dubbel glas. De toestand van sommige woningen blijkt trouwens ook bijzonder tekort te schieten. De bewoners van Kloosterland zitten regelmatig zonder verwarming en water. Minstens 2 keer per maand ligt alles plat en moet men soms dagen wachten op herstelling. In de winter van 2018 stond het record op tien dagen zonder verwarming.  In 2019 heeft men zelfs drie weken de kou moeten doorstaan. Ook andere defecten worden niet of veel te traag aangepakt. Verschillende woningen kampen met ernstige vochtproblemen en schimmel. Hoewel die op de private huurmarkt ongetwijfeld als ongeschikt zouden gekwalificeerd worden, zagen de huurders ook hier de prijs fors de hoogte in schieten.

Door met deze concrete getuigenissen naar de gemeenteraad te stappen vraagt de PVDA verdere aandacht voor en het aanpakken van de problemen van de sociale huurders. Naast de nieuwe prijsberekening die de problemen op de woonmarkt enkel verscherpt in plaats van ze op te lossen, is de toestand van sommige woningen onaanvaardbaar.

Burgemeester Paul Verbeeck (CD&V) nam de brief aan de gemeenteraadsleden en de map met getuigenissen in ontvangst. PVDA Nijlen houdt in elk geval verder de vinger aan de pols. De concrete getuigenissen die de bewoners ons bezorgden zullen ook hun weg vinden naar het Vlaams Parlement. Daar zorgen de PVDA-volksvertegenwoordigers dat de problemen van de sociale huurders op de agenda blijven tot er een oplossing komt voor deze situatie.

Geen verhoging van de huurprijzen van sociale woningen

Onze actie in de pers

PVDA blijft het opnemen voor de sociale huurders

Bekijk en deel deze video's:

Contact: Edith Vandenabeele  - nijlen@pvda.be